Social på og med YouTube
Hvis dit barn har en social tilgang til YouTube, kan du her læse om, hvad du skal være opmærksom på at få snakket om.
Hvis dit barn har en social tilgang til YouTube, kan du her læse om, hvad du skal være opmærksom på at få snakket om.
I dag er børn og unges onlineliv en vigtig del af deres sociale liv. Interaktioner online er lige så virkelige og kan have lige så stor indflydelse på båndet mellem to personer, som det, der foregår i den fysiske verden.
YouTube er et socialt medie, men i modsætning til en række andre sociale medier er relationen ikke fra ven til ven i et netværk, men én youtuber til mange følgere. På den måde ligner YouTube mere de klassiske medier. Men på YouTube kan man deltage ved at kommentere og ”like og subcribe”. To følgere kan godt kommentere på hinandens kommentarer, men samtalen vil altid være på og om youtuberens kanal.
De store youtubere gør rigtig meget for at skabe en stærk relation til deres følgere, bl.a. ved at opfordre dem til at deltage på forskellige måder, kommentere, sende billeder ind osv. En anden måde er at være ”autentisk” som i "vlogs". Jo yngre barnet er, jo større tillid vil det nok have til dem, det følger.
De lidt større børn begynder typisk at udforske platformen lidt mere, måske via "Hot lige nu"-listen. YouTube kan også blive en mere social ting, man taler om sammen med kammeraterne og udveksler forslag til videoer, man kan se.
Det er stadig vigtigt, at du taler med dit barn om vaner, indhold og oplevelser på YouTube.
”Hot lige nu” er en liste, som YouTube laver. De videoer, der er på listen, har typisk på meget kort tid fået mange visninger eller delinger. Det kan der være mange grunde til. Videoerne kan fx være provokerende, skøre eller overraskende. Man ved ikke, hvordan listen er bygget op, men det er ikke en neutral liste, der kun er lavet på baggrund af antal visninger.
YouTube er bygget op omkring en søgemaskine. Det, du klikker på, liker og søger på i Google-ejede produkter som YouTube, Google og Chrome, kan have indflydelse på det søgeresultat, du får på YouTube. Andre ting kan også have indflydelse. Hvis YouTube vil fremhæve indhold, kommer det først. Hvis man får forslag til mange videoer om et emne, man ikke interesserer sig for, kan man prøve at:
Det er en god idé at tage en snak om, at ikke alt, hvad man ser på YouTube, er sandt.

Børn kan have et ønske om selv at have en youtubekanal. Det kan komme af et ønske om at lege med udtryk, genrer og virkemidler. For nogen vil legen være fin i sig selv, og den handler måske mest af alt om at forestille sig og tilrettelægge videoerne, fx sammen med en ven – eller dig.
Hvis dit barn gerne vil optage videoer og lægge dem på YouTube, så sæt indstillingen til ”Privat” under synlighed. Så er det kun dem, der får linket, som kan se den. Måske kan I sende den eller vise den til en bedsteforælder?
Hvis dit barn ønsker at offentliggøre videoen, så test, om dit barn er parat, ved at sige, at man skal kunne vise videoen til en tilfældig person i supermarkedet. Dit barn er ikke klar til at lægge videoen offentligt ud på internettet, før det vil det. Det er din opgave som forælder at gøre dit barn bevidst om, hvad det betyder at slå noget op i den store digitale offentlighed. I skal selvfølgelig også sammen overveje, om indholdet overhovedet er egnet til det – i sidste ende er det dig som forælder, der bestemmer.
Sørg for at have en god dialog med dit barn, så du ved, hvad dit barn deler. Husk også, at ”internettet aldrig glemmer”, så det, der bliver lagt ud offentligt, vil i princippet altid kunne findes frem. Det kan også blive gemt og kopieret af andre, uden de har spurgt om lov.
Nogle youtubere tjener penge på deres kanal via fx reklamer før, under og efter videoer. Måske har du hørt dit barn tale om ”monetization”? YouTube fortæller gerne dem, der laver videoer, hvordan de kan forbedre dem, så de er bedre egnet til monetization. Det har indflydelse på de videoer, du og dit barn ser på YouTube. Fx er det vigtigt at poste videoer ofte og lave indhold, seerne rigtigt godt kan lide og engagerer sig med. Hvis man har et vist antal følgere og visningstimer, kan man blive en del af YPP – 'YouTube Partner Programme'. Når man er en del af YPP, kan man få en indtjening på fx videoannoncer på kanalen og kanalmedlemskaber. Som en nyere ting, kan man vise ”mid-roll-annoncer”, som er reklamer midt i videoen, når den er over ti minutter lang. En del youtubere er derfor begyndt at lave længere videoer.
Det er op til jer forældre at beslutte, om jeres barn skal være på YouTube. Hvis du lader dit barn være på YouTube, er det vigtigt at vide, at platformen ikke er lavet til børn under 13 år.
'YouTube Kids' er til børn under 13 år og tilbyder indhold og design, der passer til mindre børn. ’YouTube Kids’ er ikke reklamefri, men der er en række udvidede krav til reklamer.