Sikker Internet Center Danmark giver feedback til Digital Fairness Act
Medierådet for Børn og Unge, Red Barnet og Center for Digital Pædagogik udgør Sikker Internet Center Danmark (SIC DK). Sammen har vi indsendt et fælles høringssvar til EU-Kommissionens udkast til Digital Fairness Act – et initiativ der har særligt fokus på forbrugeres rettigheder og beskyttelse online. SIC DK ser initiativet som et vigtigt og nødvendigt skridt mod bedre beskyttelse af børn og unge online.
Alt for mange børn og unge oplever i dag at blive mødt af fastholdelsesmekanismer, manipulerende designs, uigennemsigtige reklamer og kommercielt indhold, der udnytter deres sårbare position. Derfor er det afgørende, at digitale platforme får et tydeligt ansvar for at forebygge dette og skabe sikre digitale oplevelser for alle børn og unge.
Hørringsvaret har bl.a. følgende budskaber:
- Aldersverificering og børnesikre digitale miljøer: Kommissionen bør gøre det obligatorisk for platforme at anvende EU’s kommende blueprint-værktøj til aldersverificering og støtte udviklingen af børnerettighedsbaserede digitale miljøer – herunder i digitale spil.
- Manipulerende design (dark patterns): Dark patterns bør reguleres som ’urimelige handelspraksisser’ i alle produkter og tjenester, der er tilgængelige for børn. Platforme bør desuden pålægges at dokumentere, hvordan deres design ikke skader og udnytter børn.
- Afhængighedsskabende design: Der er behov for regulering af fastholdelsesmekanismer som bl.a. anbefalingssystemer, autoplay, infinite scroll, belønningssystemer (som streaks og bonusser) og tidsbegrænsede præmier i spil – mekanismer der øger risikoen for overdreven brug og forbrug blandt børn og unge.
- Reklamer og personaliseret indhold: Børn har ret til trygge digitale rum, fri for reklamer og personaliseret indhold, der udnytter deres sårbarheder – herunder “dynamisk prissætning” og uigennemsigtige markedsføringsstrategier. SIC DK foreslår derfor styrket regulering og håndhævelse, der sikrer, at børn og unge ikke udsættes for reklamer eller personaliseret indhold, der kan være skadelige for dem.
- Influenceransvar: Influencere og deres samarbejdspartnere har et særligt ansvar over for det indhold, de eksponerer børn og unge for. Influencere, og økosystemet omkring dem, har et ansvar, som skal tydeliggøres.
- Digitale spil og deres forretningsmodeller: Der er behov for regulering af problematiske spilmekanismer for børn og unge. Den såkaldte ”free-to-play” forretningsmodel gælder for mange af de mest populære spil og anvender ofte forskellige problematiske mekanismer. Her bør Kommissionen bl.a. begrænse mekanismer, der lægger pres på børn og unge for at bruge mere tid og flere penge i spil, som for eksempel bonusser/præmier for tidsbrug, battle passes, loot boxes og virtuel valuta.