Info om materialet
Dette materiale formidler Medierådet for Børn og Unges Etiske Retningslinjer for digitale tjenester til elever på mellemtrinnet. Materialet består af to øvelser, der inviterer eleverne til at reflektere over deres eventuelle erfaringer med og viden om sociale medier og spil.
Forløbet indledes med en standpunktsøvelse, der aktiverer elevernes refleksioner over og erfaring med sociale medier og spil. Her skal eleverne stå skulder ved skulder på en linje, og forholde sig til udsagn om sociale medier og spil, som læses højt for dem. Ordforklaring
findes til sidst i nærværende lærervejledning.
Herefter introduceres eleverne for Medierådet for Børn og Unges 8 etiske retningslinjer for digitale tjenester formidlet til børn (se elevark 1). De skal herefter øve deres nye viden gennem leg med en såkaldt ”nipnapper”, som de hver skal folde, og som de kan beholde efter undervisningen (se elevark 2). De skal nu stille sig op med hver deres nipnapper, og et elevark med de etiske retningslinjer ved hånden. Herefter skal de finde sammen to og to og den ene elev ”nipnapper” den anden, som skal svare på spørgsmål om de 8 retningslinjer ud fra den viden de har fået gennem introduktionen til de etiske retningslinjer. Rollerne skifter, og efter første runde, finder eleverne i næste runde sammen med en ny partner.